Niet wie je bent maar wat je kocht of bezocht maakt je identiteit

Een woord vooraf: dit artikel gaat niet over uw spirituele identiteit maar uw commerciële identiteit.

In tijden dat veel Internetters angstig worden over wat er zoal over hun surf- en koopgedrag wordt vastgelegd is het handig om te weten wat en hoeveel een bedrijf dat wil investeren in reclame van u wil weten.
Net als elk mens nooit 100% een zeker en compleet antwoord kan geven op de vraag “wie ben ik” is ook een verkoper niet geïnteresseerd in een 100% kloppend profiel van een potentiële koper. Alle beetjes wetenswaardigheden leveren meer geld op dan niets weten van een klant.
Wie vroeger zijn omzet wilde vergroten moest of kwaliteit leveren en wachten op het effect van mond tot mond reclame of moest reclame maken om zijn naamsbekendheid te vergroten. Om het rendement van de investering te vergroten dacht hij (zij) na over de doelgroep. Vroeger zette je dan een advertentie in een krant of op een bord op de gevel of langs de weg of je koos een bepaald postcodegebied, maar dat kan met de tegenwoordige technologie veel slimmer en effectiever. Hopelijk ook aangenamer voor een potentiële klant, maar kan ook het ongewenste bijeffect hebben dat hij zich betrapt voelt, juist omdat reclame zo goed getimed is of zo snel komt nadat een aankoopbeslissing al is genomen.
Wie een profiel wil opbouwen van een klant moet onopvallend gegevens verzamelen over zijn (aankoop)geschiedenis en andere handel en wandel. Opslag en analyse van data is in ruime mate en snel geregeld met de huidige stand van computertechnologie.
De verzamelde data hoeven helemaal niet compleet of dekkend te zijn zolang gebruik maken van het profiel maar meer omzet genereert of budget bespaart.

We leven in een economie die vooral verstandig wil omgaan met kansen om geld te besparen en te laten renderen. Wat is de kans dat iemand een product van mij gaat afnemen en wat kan ik doen om die kans te vergroten? Bij Facebook worden zelfs 28.000 variabelen of kenmerken van een profiel onderscheiden. Arjen Lubach noemde al in zijn show “wat is de kans dat u binnen een half jaar een Mazda gaat kopen” als voorbeeld van zo’n klanteigenschap.
Het verklaart ook waarom Facebook en Google zo graag zekerheid willen hebben dat u uw identiteit prijs geeft. Het verhoogt de kwaliteit van het profiel, omdat er met meer zekerheid data kan worden verzameld over uw (surf)gedrag. Dat de overheid of politiek of recherche ook met profielen werkt maakt het urgenter om goed na te denken of je wel wilt meewerken aan het verzamelen van die op het oog onschuldige data.
Ook de bonuskaart en airmiles kaart bij Albert Hein hebben die functie. Koopt u iets waar bonus opzit dan kunt u geld besparen door uw identiteit via de bonuskaart te delen of te vragen of u gebruik mag maken van de bonuskaart bij de kassa. Of alle mensen altijd dezelfde bonuskaart gebruiken is voor het benaderen van een doelgroep niet echt van belang. De meeste klanten doen het namelijk wel en daar komt de relevante informatie voor de marketing vandaan.

We kennen allemaal de verhalen van mensen die ten onrechte een label of stigma kregen opgedrukt en niet meer kwijtraakten wat ze ook aan bewijs aanleverden over een tegendeel. Kafka schreef er een boek over en de uitdrukking Kafkaiaans is niet voor niets onderdeel van onze taal om uit te drukken dat wat je ook doet tegen je gebruikt wordt.
Data verzamelen doe je niet alleen om iemand iets te verkopen, het kan ook ingezet worden om iemand juist buiten de deur te houden of om onopvallende wijze te dumpen door hem of haar door te verwijzen naar een conculega. 

Een verzekeringsmaatschappij is best bereid om iemand te vertrouwen die voor de eerste keer aangifte doet van een schade, maar wanneer de klant nog een volgende keer beroep doet op uitkering wordt de kans groter dat er sprake is van fraude of onverantwoord gedrag of levenswijze.

Je ontkomt er niet aan dat mensen graag oordelen over elkaar. Iemand in een hokje stoppen of onder een bepaald profiel scharen is ook een vorm van oordelen. Het is zaak om de kans te minimaliseren dat je gedrag of wat je zegt aanleiding is om je vrijheid van handelen kwijt te raken. Dat vraagt een permanent alert blijven op technologische ontwikkelingen en de gevolgen voor de privacy.

Op 25 mei 2018 ging de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Die verplicht bedrijven en organisaties, die privacy gevoelige gegevens van mensen verzamelen, om daarover transparant te zijn en eventueel voor verzameling afspraken met de betrokkenen te maken.

Populair in de laatste week

Klik op het label hieronder waarover u meer wilt lezen

#metoo (2) aanbevolen (29) aandacht (11) aanraken (2) aanwezigheid (6) achterdocht (2) ADHD (3) afhankelijkheid (3) afstand nemen (7) agnost (4) agressie (2) alcoholisme (4) altruïsme (6) ambitie (3) ander (1) angst (24) apofatisch (10) authenticiteit (11) autisme (2) autonomie (6) balans en evenwicht (72) begeerte (1) behoefte (5) belangen (12) belemmerende overtuigingen (10) beoordelen (8) beslissen (2) betrokkenheid (6) betrouwbaarheid (2) bewustwording (13) bewustzijn (27) bezinning (1) bindingsangst (4) bioscoopfilm (9) biseksualiteit (2) blijdschap (3) bodhisattva (2) boeddhisme (10) boek (173) boosheid (2) brein (2) burn-out (3) communicatie (27) compassie (10) competentie (4) competitie (20) complottheorie (3) constructief gesprek (5) consumeren (3) containen (6) coping (2) creativiteit (3) crisis (7) dans (9) daten (5) deflexie (1) demagogie (5) denken (15) denkfouten (5) deugd (9) deugdzaamheid (1) diagnose (5) dialoog (14) dieren (8) discipline (2) dooddoener (6) drama (3) drie-eenheid (8) drogredenen (8) drugsgebruik (6) DSM (5) dualisme (5) duurzaamheid (5) echt (4) eenheid (39) eenzaamheid (8) ego (49) eigenschappen (2) eigenwaarde (5) emancipatie (8) emergentie (2) emotie (16) empathie (5) en-en (27) endogene depressie (1) energie (15) engagement (2) erkenning (10) ethiek (12) etiquette (6) evenwaardigheid (70) evolutie (27) extase (5) faalangst (1) fabel (1) feedback (6) filmpje (81) filosofie (25) fraude (9) Freud (2) functioneren (4) gebreken (1) gedragsverandering (6) geduld (5) geest (4) geheugen (3) gekwetstheid (6) geld (5) gelijk hebben of gelijk krijgen (7) gelijkmoedigheid (4) geloven (18) geluk (35) genade (5) genot (1) Gestalt (1) Getuige (5) gevoelens (40) gezag (1) gezichtsverlies (3) gezondheid (6) gezondheidszorg (3) GGz (3) go with the flow (2) God (43) goedgelovigheid (3) gokken (1) grenzen (13) hechting (1) heelheid (10) hersenen (5) hier en nu (10) holisme (4) hoofdzonde (4) hoogmoed (5) humor (15) ideaalbeeld (3) identificatie (11) identiteit (16) ik-boodschap (7) illusie (12) imago (1) individualisme (6) innerlijke vrijheid (20) integriteit (5) Intelligent Design (1) Internet (3) intrinsieke waarde (2) intuïtie (11) InZicht (13) islam (2) jaloezie (4) jeugd (1) jezelf worden en zijn (14) jongeren (3) karakter (2) katafatisch (1) kenmerken (2) kiezen (10) kind (14) kosten (2) kracht (6) Krishnamurti (2) kuddegedrag (1) kunstmatige intelligentie (2) kwakzalverij (2) kwaliteit (19) kwetsbaarheid (7) leegte (15) leiderschap (9) leugens (10) levensfase (3) levenskunst (10) levensvragen (3) levensweg (3) licht (3) liefde (107) liefdesverdriet (3) lijden (1) loslaten (24) macht (28) machtsstrijd (13) magisch denken (7) man-vrouw verschillen (14) manipulatie (1) mannelijkheid (2) mannen (1) media (3) meditatie (17) metacommunicatie (9) metafoor (3) metafysica (5) milieu (2) mindfulness (6) misbruik (4) model (1) moraliseren (3) motto (1) mystiek (7) nabijheid (2) narcisme (6) natuur (10) negatie (17) neti neti (3) niet doen (26) NLP (1) non-duaal bewustzijn (8) non-dualiteit (41) omdenken (10) omgangsregels (4) onderwijs (4) onderzoek (9) ongelukkig zijn (4) onmacht (4) onrust (2) ontrouw (1) ontwikkeling (15) onverwerkt kindertrauma (3) oordeel (25) opvoeding (8) orgasme (3) Osho (6) ouderen (5) overgave (5) overheid (1) overvloed (6) panpsychisme (1) pantheïsme (1) paradox (29) Pareto principe (1) partnerkeuze (8) passie (3) pedagogie (2) perfectie (2) personeelsbeleid (2) persoonlijkheid (7) persoonlijkheidsstoornis (4) pesten (1) Peter principle (1) pijnlichaam (9) politiek (19) populair (11) positieve (12) privacy (1) processie (2) projectie (11) psychiatrie (4) psychofarmaca (2) psychotherapie (3) puberen (1) reïncarnatie (2) relatie (21) relatievaardigheid (7) respect (43) rijkdom (2) rol (5) romantiek (5) rust (5) ruzie (5) samensmelten (10) schaamte (2) scheiden (2) schizofrenie (1) schouwen (6) schrijfdrang (1) schuld (3) schuldgevoel (2) seks (15) selectie (3) sociale druk (4) somberheid (1) spel (3) spiegelogie (4) spijt (1) spiritualiteit (52) spreekwoorden (1) sprong (1) statistiek (1) status (1) sterven (5) stilte (16) straling (1) strategie (1) stress (5) synchroniciteit (14) taal (18) Taoïsme (21) tederheid (1) Tegenwoordigheid (2) The Secret (2) The Work (1) therapie (3) tijdgeest (5) toeval (5) Tolle (19) transcenderen (6) transformatie (5) transparantie (2) trend (2) tunnelvisie (1) twijfel (5) verandering (2) verantwoordelijkheid (18) verbinding (41) verdriet (2) vergeten (2) verlangen (5) verlatingsangst (2) verleiding (3) verlichting (15) verliefdheid (5) verlies (1) vermijding (1) vermoeidheid (1) verslaving (8) vertrouwen (22) verveling (3) verwondering (3) vicieuze cirkel (1) video (1) voeding (1) voelen (3) volgzaamheid (1) vragenlijst (2) vreugde (2) vrije wil (6) vrijen (3) vrijheid (112) vrijwilligerswerk (3) waarheid (28) waarneming (7) ware (8) wederkerigheid (7) welzijn (8) wezen (2) wijsheden (12) wilskracht (2) woede (2) wu wei (30) yin en yang (4) zelfbeheersing (3) zelfbevestiging (3) zelfbewustzijn (11) zelfdoding (4) zelfkennis (12) zelfkritiek (1) zelfoverschatting (2) zelfrealisatie (12) zelfvertrouwen (5) zelfverwerkelijking (2) zelfwaardering (5) Zen (2) ziel (14) Zijn (12) zin van het leven (11)