Psychologie en leven in het hier en nu

Zinvol verbinden Ieder mens verlangt naar liefde en vrijheid. Hoewel deze twee op zichzelf staande waarden lijken, kunnen ze op een diepere manier met elkaar worden verbonden. Wanneer liefde en vrijheid samenkomen, versterken ze elkaar en krijgen ze meer betekenis in ons leven. Zonder vrijheid geen liefde en zonder liefde geen vrijheid . Toch is het vinden van een evenwicht tussen autonomie en verbinding vaak een uitdaging. Deze balans voelt niet altijd vanzelfsprekend. Op dit blog verken ik vanuit spiritualiteit, zoals het taoïsme en boeddhisme, psychologie en persoonlijke ervaringen, hoe het ego ons kan ondersteunen, maar ook belemmeren. Loskomen van het ego Het ego is geen tastbaar iets; het bestaat uit gedachten, overtuigingen en identificaties die ons zelfbeeld vormen. Dit beeld bepaalt hoe we onszelf en de wereld om ons heen ervaren. Hoewel het ego ons kan beschermen en sturen, houdt het ons vaak gevangen in patronen die ons beperken. Door ons los te maken van dit beperkte zelf...

God: troost of illusie?

Leegte, hefboom en ruimte

Wie nadenkt over God stuit onvermijdelijk op de vraag: zoeken wij God omdat Hij er is, of omdat wij Hem nodig hebben? In die spanning ligt een oud en voortdurend actueel gesprek tussen filosofie, psychologie en theologie.

God als hefboom van de geest

Vanaf de negentiende eeuw wezen denkers als Feuerbach en Freud erop dat godsbeelden vaak ontstaan uit menselijke verlangens. Volgens hen is God in wezen een projectie: een vergrote versie van onze behoeften. Waar Feuerbach stelde dat de eigenschappen die wij aan God toeschrijven eigenlijk ons eigen ideaalbeeld weerspiegelen, zag Freud in God vooral een vaderfiguur, een psychologisch hulpmiddel om met kwetsbaarheid en angst om te gaan.
In dit licht verschijnt God als een mentale hefboom: een kracht die we zelf uitvinden om boven onze tekorten uit te stijgen. Het voordeel van dit perspectief is dat het doorzichtig maakt hoe religie troost kan bieden. Het risico is dat er niets anders overblijft dan een nuttige illusie.

God in de ruimte van het tekort

Mystici en denkers als Simone Weil geven een andere wending. Voor haar ligt de betekenis van het tekort niet in het verzinnen van een hefboom, maar in het toestaan van leegte. Pas wanneer de mens erkent dat hij niet autonoom en niet almachtig is, ontstaat er ruimte waarin iets kan verschijnen dat hij niet zelf gemaakt heeft.
In die ervaring is God geen bewijsbaar object, maar evenmin een constructie. Hij wordt zichtbaar in de aandacht, in de stilte, in het openlaten van de plek die wij anders met eigen denkbeelden zouden vullen.

Vrijheid als wederkerige voorwaarde voor liefde

Een derde perspectief ziet in deze ruimte nog een ander motief: vrijheid. Wanneer een mens zich de vrijheid aanmeet om niet te geloven, bemoeit God zich daar niet mee. God beschouwt ongeloof niet als minderwaardig, maar als een legitiem gebruik van vrijheid, omdat vrijheid en liefde onafscheidelijk zijn. Zonder vrijheid geen liefde, zonder liefde geen vrijheid. Als God zich zou opdringen, zou Hij de ruimte voor de ander wegnemen en daarmee de mogelijkheid van echte liefde vernietigen.
In dit licht is Gods afwezigheid niet alleen een ervaring van leegte, maar ook een teken van respect: de schepping laat ruimte, omdat liefde geen dwang verdraagt.

Paul Tillich: God als grond van het zijn en liefde als eenheid

De theoloog Paul Tillich voegt een filosofische diepte toe aan dit gesprek. Hij benadrukt dat God niet één wezen is onder de vele wezens, maar de grond van al het zijn. Daardoor kan God niet in dezelfde categorie worden geplaatst als dingen die bewijsbaar zijn of niet. Tillich noemt God “het zijn zelf”: datgene waardoor alles bestaat en waarin vrijheid en liefde hun fundament vinden.

Tillich definieert liefde als “de drang om het afgescheidene te verenigen”, waarbij de eenheid niet wordt afgedwongen maar wordt gezocht in wederkerigheid. In dit kader betekent vrijheid: de mogelijkheid om al dan niet open te staan voor die eenheid. Liefde en vrijheid zijn zo onafscheidelijk verbonden, en de ruimte die wordt gelaten -ook voor wie niet gelooft- is een noodzakelijke voorwaarde voor echte liefde.

Een spanning zonder oplossing

De drie benaderingen raken elk aan een kern van ervaring. Het kritische inzicht van Freud en Feuerbach laat zien dat religie vaak de vorm van wensdenken aanneemt. Weil laat zien dat juist in de leegte een ruimte ontstaat waarin iets onverwachts kan verschijnen. Het derde perspectief, versterkt door Tillich, benadrukt dat deze ruimte ook een teken is van Gods respect voor vrijheid en liefde, en dat liefde als eenheid het fundament vormt van die vrijheid.

De spanning laat zich misschien niet oplossen. Maar wie haar onder ogen ziet, kan vermijden in de val te lopen van zowel naïef wensdenken als cynische onttovering. Tussen hefboom, ruimte en grond ligt een grensgebied: een plek waar niet de illusie regeert, maar ook niet de leegte zonder uitzicht. Daar klinkt eerder een uitnodiging om aandachtig aanwezig te zijn bij wat zich aandient, zonder bewijs te eisen en zonder te ontkennen dat er iets verschijnt.

Aandachtig aanwezig zijn, ruimte laten voor vrijheid en liefde: dat is de manier waarop het transcendente zich openbaart, niet als bezit, maar als uitnodiging.

Labels

Meer tonen

Veel gelezen afgelopen week

Pijnlijk zelfonderzoek voor wakkere mensen

Wanneer de grens van uitreiken is bereikt

In beweging Zijn

Psychologie en leven in het hier en nu

Het verschil tussen verliefdheid en liefde

Populaire posts vanaf 2005 tot nu

Psychologie en leven in het hier en nu

Hoe voer je een constructief gesprek?

De essentie van Houden Van

Het wezen van Ware Liefde

Wat is zelfrealisatie of verlichting?