Door schade en schande wordt men wijs
Een generatie geleden, in de tijd dat leerlingen nog geen smartphone hadden, had een leraar een groep leerlingen diep geïnspireerd door zijn wijsheid en eerlijkheid. Op een dag kwam een verdrietige leerling naar de leraar met de mededeling dat zijn dierbare horloge in de klas verdwenen was en vermoedelijk gestolen was door een medeleerling.
De leraar, in plaats van onmiddellijk beschuldigingen te uiten, besloot de situatie creatief aan te pakken. Hij riep zijn leerlingen bijeen en deelde het nieuws over het gestolen horloge. Hij sprak: "Beste leerlingen, vandaag kwam een van jullie naar me toe met het bericht dat zijn horloge verdwenen is. In plaats van de schuldige meteen te straffen, vraag ik jullie om samen met mij deze kwestie op te lossen".
Niemand van de leerlingen meldde zich vrijwillig met een oplossing. De leraar, die de waarde van vergeving en groei begreep, vroeg elke leerling om een blinddoek voor te doen. Hij zei: "Ik ga elk van jullie zakken onderzoeken en proberen het horloge terug te vinden".
Tijdens het doorzoeken van de zakken van alle leerlingen ontdekte de leraar dat het gestolen horloge in de zak van een van de leerlingen zat. Zonder de dader bekend te maken, gaf hij rustig het horloge terug aan de leerling en sprak tot de groep: "Ik begrijp dat we allemaal fouten maken. Het is belangrijk om te leren en niet altijd te straffen. Laten we samen streven naar een vorm van omgaan met elkaar gebaseerd op eerlijkheid en begrip".
Navolging
Jaren gingen voorbij, terwijl de leerling, die het horloge gestolen had, diepe spijt en schaamte voelde. Toen hij zijn leraar later tegenkwam vroeg de leraar wat er van hem geworden was. Hij vertelde dat hij leraar was geworden, gedreven door de inspiratie van zijn vroegere mentor. Hij had besloten zijn leven te beteren en het pad van integriteit te verkiezen in navolging van zijn mentor.