Afwisselend kunnen verbinden en op tijd loslaten

Ware liefde

Hoe herken ik ware of echte liefde? Om een goed antwoord te kunnen geven moet je eigenlijk meer weten over degene die de vraag stelt, diens ...

Een foto bewijst nog geen antisemitisme

Onderstaande tekst is een deel van een artikeltje dat mij uit het hart is gegrepen.
Arno Haijtema is fotocriticus van de Volkskrant en schrijft in de Volkskrant van zaterdag 23 maart over de foto met Marokkaanse jongeren op bezoek in kamp Westerbork (woensdag, Geachte Redactie). De foto heeft onder lezers boze reacties losgemaakt. Het tafereel uit 2005, vastgelegd door minstens vier fotografen, bestaat uit jongeren die luisteren naar het verhaal van een kampoverlevende. Onder de toehoorders zijn een paar jongens die zich onherkenbaar hebben gemaakt voor de fotografen door hun gezicht te bedekken met hun jas of capuchon. Sommige lezers menen hierin een ernstig gebrek aan respect te bespeuren voor de slachtoffers van de Holocaust, en onwetendheid. Die conclusie zou weleens te snel getrokken kunnen zijn.
Het is goed te bedenken dat de op de foto afgebeelde jongens inmiddels volwassen zijn - je kijkt toch anders naar het tafereel als je weet dat het zich acht jaar geleden afspeelde en niet recentelijk. Op de bewuste dag, 2 mei 2005, waren 350 Marokkaanse jongeren in Westerbork. Op andere foto's van dat bezoek is iedereen goed herkenbaar, en nergens wordt gewag gemaakt van vervelend of baldadig gedrag.
De vraag is dan ook of er bij de jongens die hun gezicht bedekten toen de camera's klikten wel sprake is van gebrek aan respect. Blijkbaar hadden zij er - wellicht in een vlaag van puberale tegendraadsheid - geen behoefte aan herkenbaar in de krant te verschijnen. Dat was hun goed recht.
De conclusie dat de Marokkaanse jongens geen respect hadden voor de Holocaustslachtoffers is niet op feiten gebaseerd, de woede van de lezers is dat evenmin. Duidelijk is dat de media steken laten vallen.
Tot zover het artikel.

Haijtema besluit met “Hoewel de foto de lezer een spiegel voorhoudt - wie in blinde woede ontsteekt kan zich afvragen of zijn beeld van de werkelijkheid niet wordt verkleurd door vooroordelen - zou het mooi zijn als de Westerborkfoto's niet langer worden misbruikt ter illustratie van falende integratie en erger”.

Onbevoegd gezag in de mist

De makers van de NTR serie onder de titel “Onbevoegd gezag” laten op de website weten hoe het gesteld is met het gezag in onze samenleving. Zij stellen dat er informele gezagsdragers zijn die wel gezag hebben, maar kloppen hun voorbeelden wel altijd? Op de website van de NTR valt te lezen:

Agenten durven de straat niet meer op, leerkrachten worden uitgejouwd, geweld op sportvelden neemt toe. De gezagscrisis lijkt compleet. Maar is dit ook echt zo? Het falen van het 'bevoegde' gezag, zo blijkt uit onderzoek van FORUM, wordt vaak gecompenseerd door informele gezagsdragers in buurten en wijken, in zwembaden, op voetbalvelden. Van die mensen die gezag als goed zittende jas om zich heen hebben hangen. Vaak op vrijwillige basis, met onorthodoxe methoden en door een eigenzinnige aanpak weten deze nieuwe gezagsdragers respect af te dwingen en weten ze dingen te bereiken op terreinen waar het bevoegde gezag allang zijn grip kwijt is geraakt.
Tot zover de website.

Zondag 24 februari ging het over Mehmet Sahin, een Turkse Koerd, die zich inzet voor zijn wijk Broek, een achterstandswijk in Arnhem met overwegend Turkse immigranten. Hij zorgt ervoor dat vrouwen meer buiten komen en hij probeert antisemitische gevoelens onder jongeren te bestrijden.
De uitzending liet zien dat er veel moslim jongeren zijn met onverholen antisemitische opvattingen. Het gevolg was dat Sahin na de uitzending moest onderduiken.
Opvallend was de jongere die voorspelde dat Hitler nog gelijk zou krijgen. Blijkbaar niet opvallend, want niet verwoord in de media, was dat Sahin een (retorische?) weddenschap aanging met deze jongeren dat hij hen binnen een jaar van opvatting zou veranderen. Vier jongeren gingen deze weddenschap aan. Zij hoeven daarvoor niets te doen om hun eigen gelijk te bewijzen en wanneer zij over een jaar Sahin erop aanspreken dat hij de weddenschap heeft verloren, dan staat Sahin op verschillende manieren in zijn hemd. Hij heeft geen invloed gehad en zal waarschijnlijk zijn verlies niet toegeven en niet uitbetalen.
Misschien dat Sahin zijn tijd binnenshuis nog eens zou kunnen gebruiken om wat pedagogie te gaan studeren en zo zijn professionaliteit en zo zijn bevoegdheid wat op te schroeven. De makers van de NTR zouden wel eens mogen nadenken over het averechtse effect van hun uitzending. Of was het juist de bedoeling om de sympathieke Sahin zo te laten struikelen?

Waarom werkt mindfulness en meditatie in een doorgeslagen samenleving?

Het is de vraag of het werkzame bestanddeel van mindfulness en meditatie zit in de methode of in het besluit om de methode toe te passen. De methode houdt namelijk in dat je begrippen als ruimte, rust, stilte, laten en het niets of niet doen in je hoofd en ademhaling serieus neemt als werkzame bestanddelen.
Mediteren is jouw aandacht naar het midden brengen, stil worden.

Er zijn mensen die mediteren om in hun drukke leven beter de stress en hectiek aan te kunnen. Voor hen is meditatie alleen heilzaam op het moment dat ze het doen, maar hebben ze er daarna niets aan omdat zij niet herkennen wat het nut kan zijn als zij ruimte, rust, stilte, laten en niet doen een plaats geven in hun agenda en ambitie.

In onze samenleving zijn groei, competitie, grenzen verleggen een verplichting die mensen zichzelf hebben opgelegd en waarvan nu het werkzame bestanddeel omgedraaid is tot een belemmering om gelukkig te worden. Vroeger werden mensen extern begrensd omdat de machtigen er in waren geslaagd om iedereen in klassen in te delen en alleen zo een samenleving leefbaar kon worden gemaakt. Daaruit zijn we geëmancipeerd, maar ook ons ego is gegroeid. Nu worden mensen geacht zichzelf te begrenzen omdat iedereen voldoende opgeleid is om dit te kunnen en omdat de machtigen niet meer economisch afhankelijk zijn van dwangmiddelen. Maar doorgeslagen vrijheid en kritiekloos pamperen van zwak gemotiveerden heeft geleid tot minder solidariteit. Bestaansonzekerheid, afhankelijkheid, verslaving en angst om qua welvaart in te boeten houden mensen nu vrijwel zonder dwang in het gareel en aan de economische leiband.
Wie tegenwoordig gelukkig wil worden moet zich realiseren dat het niet meer gaat om meer maar om minder. Niet om meer inkomen of vaker op vakantie of nog verder. Dat is een vorm van bewust worden die in theorie moeiteloos kan worden toegepast om met minder welvaart toch meer welzijn te ervaren. Niet meer het verdienen van veel geld en veel doen levert de sleutel tot welzijn, maar ervan bewust worden dat de relatie tussen inkomen en welzijn alleen bestaat voor degenen met laag inkomen. Voor degenen met voldoende inkomen is het inzien dat het niet gaat om of/of keuzes, moet ik dit doen of dat doen, maar om en-en. En daarmee wordt niet bedoeld dat je dit moet doen en dat moet doen. Het gaat om een balans tussen doen en laten.
Het serieus nemen en het toepassen van laten is het werkzame deel van mindfulness en meditatie.
En dat werkzame principe zit ook in natuurwandeling of een leuke hobby.

Valt het ons toe als spirituele beloning of creëren we toeval?

Synchroniciteit is het betekenisvol samengaan van gebeurtenissen die geen causale relatie hebben. Om synchroniciteit in je leven te realiseren is het volgens mensen die synchroniciteit spiritueel willen inzetten (bijvoorbeeld boeddhisten) essentieel om met zuivere intentie je dromen na te jagen. Zuiver houdt in dat je wenst vanuit eenvoud, harmonie en dankbaarheid. Niet– zuivere intentie wordt beïnvloed door bijvoorbeeld zelfzuchtigheid, streven naar status, egoïsme en puur eigenbelang.
Carl Gustav Jung voerde dit begrip in toen hij, na bestudering van de psychologie van onbewuste processen, constateerde dat het causaliteitsbeginsel ontoereikend was om bepaalde merkwaardige verschijnselen in de onbewuste psychologie te verklaren. Zo vond hij vaak merkwaardige parallellen in bijvoorbeeld dromen, ziektebeelden en ervaringen van zijn patiënten. Deze samenhang leek hem niet louter toevallig, maar wezenlijk. Voor Jung is synchroniciteit een kenmerk van een collectief onbewuste.

Een bekend voorbeeld dat Jung aanhaalt is de scarabee. Een scarabee is een kever die het Egyptische symbool was voor wedergeboorte of gedaantewisseling. Het verhaal wordt vaak incompleet verteld, waardoor de clou onduidelijk blijft. Psychotherapeute Jean Bolen doet het wel in haar boek TAU van de psychologie: "Jung had een patiënte die 'altijd alles beter wist' waardoor haar psychoanalyse niet zo vlot verliep. Ze vertelde Jung dat ze de vorige nacht een droom had gehad waarin iemand haar een gouden scarabee had gegeven, een kostbaar juweel. Terwijl ze Jung over de droom vertelde, hoorde hij achter zich een geluid alsof iets tegen het raam tikte. Het was een bladsprietkever die door zijn goudgroene kleur uiterlijk het meest een gouden scarabee benadert. Jung deed het raam open, ving de kever en gaf het aan zijn patiënte met de woorden 'Hier hebt u uw scarabee'. Door deze ervaring werd de gewenste bres in haar rationaliteit geslagen en was haar verstandelijke tegenstand gebroken. De behandeling kon nu met bevredigend resultaat worden voortgezet."

Met dit voorbeeld is niet een onomstotelijk bewijs geleverd van de bovennatuurlijke aard van synchroniciteit. Jung zag een kans om een toevallige gebeurtenis betekenisvol in te zetten. Het is een van de vele voorbeelden dat in een therapeutische setting het niet gaat om de waarheid, maar wat het verhaal voor de verteller betekent en of een duiding bevrijdend kan werken.


Er zijn ook valkuilen.

Natuurlijk ben je gespitst op parallelle gebeurtenissen met vergelijkbaar thema omdat het thema nu eenmaal jouw aandacht heeft. Wie net een nieuwe auto heeft gekocht, ziet de eerste weken allemaal auto’s van dat merk en met die kleur rijden. Niemand die dat synchroniciteit noemt, maar zal dat toeschrijven aan de aandacht die de nieuwe auto in zijn bestaan heeft.
Jan Diederen maakte een documentaire over synchroniciteit. In de documentaire wordt het voorbeeld gegeven van een meisje in Engeland, genaamd Laura Buxton, die een ballon oplaat met een kaartje met daarop haar naam en die 220 kilometer zuidelijker in Engeland landt. De man die de ballon vindt, brengt het kaartje bij zijn buren omdat daar ook een Laura Buxton woont. De rest laat zich raden: de meisjes nemen contact met elkaar op en hebben wat vergelijkbare hobby’s en worden vriendinnen.
Er worden jaarlijks duizenden ballonnen met een kaartje opgelaten. Hoe groot is de kans dat de vinder iemand kent met de naam van de afzender in zijn directe omgeving? Best wel groot. Het is de buurman die de betekenisvolle link creëert. Hij had net zo goed zelf terug kunnen schrijven of het kaartje aan zijn eigen dochter kunnen geven, maar dan was het nooit wereldkundig geworden.

Voor betekenisvolle synchroniciteit moet je dus gevoel ontwikkelen om valkuilen te ontwijken. Synchronistische gebeurtenissen zijn aanwijzingen die wijzen naar het bestaan van een onderliggend of bovennatuurlijk verbindend beginsel. Door Jung wordt dit het collectieve onbewuste genoemd, door Hindoeïsten en Boeddhisten wordt dit de Tao (pad) genoemd, door anderen Het Veld. Juist het pad in dit veld zit vol met valkuilen, vanwege de werking van illusie en haar onzichtbaarheid. En juist die onzichtbaarheid wordt dan tegenwoordig gebruikt om mensen opnieuw te overtuigen, terwijl we juist af wilden van de onbewijsbare overtuigingen van de religie.

Synchroniciteit kan een spiegel zijn voor jezelf en jouw ziel, het kan richting geven aan jouw leven. Het heeft met betekenisvolle zingeving te maken en jouw persoonlijke leerproces. De vrije wil wordt desgewenst vrijwillig ingeleverd voor een hogere zaak. Het is een oefening in liefde. Hoe groter jouw betrokkenheid met zaken in de wereld hoe groter de synchroniciteit.
Vandaar dat schrijvers als Deepak Chopra synchroniciteit een belangrijke rol geven bij de beschrijving van de moderne leider. Een moderne leider vertrouwt op het toeval omdat hij al het andere goed geregeld heeft en omdat hij niet denkt dat hij het beter weet dan degene aan wie hij leiding geeft. Het is uiteraard aan ons om dat te controleren.



Meer lezen over leiderschap en synchroniciteit, zie Jaworski.

Een nieuwe glansrol voor ouder wordende vrouwen

Volgens fotograaf Erwin Olaf, zelf homoseksueel, blijft de mens tot aan zijn dood geil en erotisch. In de Volkskrant van 2 maart wordt deze stelling gestut, maar niet onderbouwd met zijn erotische foto’s van bejaarde vrouwen. Speak for yourself, Erwin. Niet iedereen vindt PlayBoy Patricia Paaij of Mylène de la Haye een goed rolmodel om de aandacht van mannen te trekken.

Hoewel uit onderzoek blijkt dat het libido niet afneemt in de overgang, ervaren veel vrouwen in de overgang een dip in hun seksleven. "Ik wil gewoon aandacht, meer niet." De partner voelt zich opzij gezet en kan niet meer tot haar doordringen.
De oudere vrouw kan niet meer concurreren met jonge vrouwen en wordt in het lange huwelijk niet meer zo enthousiast ondersteund door haar echtgenoot, die soms ook graag zijn ogen elders de kost geeft op bijvoorbeeld rokjesdag. Ze worden onzeker en weten niet goed hoe zij hun rol opnieuw kunnen of sterken nog: willen invullen. Sommige vrouwen willen een time-out, een "mannenpauze". Na jaren van geven zoeken ze weer de balans met nemen.
Oudere mannen worden minder macho en vinden het prima wanneer hun echtgenote meer initiatief neemt tot iets anders. Maar dan moet je als vrouw wel uit je afwachtende rol stappen en weten hoe echt contact te maken om samen uit te zoeken hoe je verder met elkaar wilt in de tweede levenshelft.

Gynaecologe Christiane Northrup laat in haar boeken niet alleen zien welke veranderingen vrouwen tussen de 40 en 55 kunnen verwachten, maar ook hoe de overgang een nieuwe fase kan inluiden van innerlijke ontwikkeling, spiritueel en creatief. Deze levensfase is in de visie van dr Northrup niet een periode van verlies, maar juist een bron van kracht, waaruit vrouwen moed kunnen putten om de toekomst tegemoet te zien en nieuwe keuzen te maken. Northrup ziet de overgang als de grootste kans voor groei in een vrouwenleven na de adolescentie.
Ze benadrukt het belang van het maken van de juiste keuzen in de tweede levensfase, zoals op het gebied van bijvoorbeeld relaties of voeding - keuzen die bepalend kunnen zijn voor gezondheid en welbevinden gedurende de rest van je leven.


Er zijn nog veel meer onderwerpen op dit weblog

Uiteraard staat in een blog rijp en groen (lichte en zwaardere onderwerpen) door en achter elkaar. Klik hier voor de samenhang en achtergrond.
Misschien bent u ook geïnteresseerd in andere artikelen. U kunt die hieronder vinden via de labels of via de zoekfunctie. Achter elk label staat tussen haakjes het aantal weblogs dat daarover gaat.
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, daarom is bij sommige artikelen een filmpje of video gezocht met een documentaire of interview. U vindt deze bij het label "filmpje".

Overzicht van alle labels.
Gebruik voor overige steekwoorden het zoekvak onder of linksboven

aandacht (9) achterdocht (3) ADHD (3) afhankelijkheid (4) afstand nemen (8) agnost (2) agressie (5) alcoholisme (4) alleenstaande (1) alternatieve genezing (4) altruïsme (5) ambitie (2) ander (2) angst (21) angststoornis (1) apofatisch (5) authenticiteit (10) autisme (2) autonomie (4) baclofen (1) balans en evenwicht (35) begeerte (1) behoefte (4) belangen (13) belemmerende overtuigingen (6) beoordelen (5) beslissen (2) betrokkenheid (4) betrouwbaarheid (8) bewustwording (14) bewustzijn (27) bezinning (1) bindingsangst (4) biseksualiteit (1) boeddhisme (6) boek (249) borderline (2) brein (1) burn-out (4) castratieangst (1) communicatie (19) compassie (8) competentie (6) competitie (6) complottheorie (4) consumeren (5) coping (1) creationisme (1) creativiteit (2) crisis (8) dans (1) daten (6) demagogie (1) denken (12) denkfouten (4) deugd (5) deugdzaamheid (2) diagnose (7) dieren (2) discipline (1) dooddoener (3) drama (1) drugsgebruik (4) DSM (5) dualisme (4) dwangstoornis (2) echt (6) eenheid (13) eenzaamheid (8) eerste indruk (1) ego (50) eigenschappen (3) eigenwaarde (4) emancipatie (9) emergentie (2) emotie (15) empathie (2) en-en (22) endogene depressie (2) energie (13) epidemie (1) ergernis (1) erkenning (6) ethiek (6) etiquette (7) euthanasie (2) evenwaardigheid (21) evolutie (16) extraversie (3) faalangst (1) fabel (1) facelift (1) filmpje (131) filosofie (12) flirten (1) fraude (9) Freud (2) functioneren (4) gebreken (1) gedrag (1) gedragsverandering (4) geduld (3) geest (3) geheugen (3) gekwetstheid (5) geld (7) gelijk hebben of gelijk krijgen (10) gelijkmoedigheid (3) geloven (13) geluk (44) genoeg (1) genot (1) Gestalt (1) Getuige (2) gevoelens (28) gezag (4) gezichtsverlies (2) gezondheid (7) gezondheidszorg (1) GGz (3) GHB (1) go with the flow (4) God (29) goedgelovigheid (4) gokken (1) grenzen (5) handleiding (1) hechting (2) hedonisme (1) heelheid (5) helderziendheid (1) hersenen (4) hier en nu (11) holisme (3) homoseksualiteit (2) hoofdzonde (3) hoogsensitiviteit (1) hufterigheid (2) hulpverlening (2) humor (15) ideaalbeeld (2) identificatie (8) identiteit (4) ik-boodschap (1) illusie (6) imago (6) individualisme (3) innerlijke vrijheid (13) integriteit (3) Intelligent Design (2) Internet (6) intuïtie (11) InZicht (13) islam (2) jaloezie (3) jeugd (1) jezelf worden en zijn (12) jongeren (3) karakter (1) kenmerken (2) kiezen (11) kind (11) kosten (1) kracht (4) Krishnamurti (2) kuddegedrag (1) kwakzalverij (2) kwaliteit (12) kwetsbaarheid (8) leegte (9) leiderschap (5) leugens (12) levensfase (3) levenskunst (6) levensstijl (1) levensvragen (2) levensweg (3) licht (3) liefde (91) liefdesverdriet (6) lijden (2) loslaten (16) lust (4) macht (25) magisch denken (5) man-vrouw verschillen (18) mannelijkheid (10) mannen (5) media (13) meditatie (13) memen (2) metafoor (2) metafysica (3) mildheid (1) milieu (1) mindfulness (3) misbruik (5) mobiel (1) model (1) moraliseren (3) motto (1) multitasken (1) mushotoku (2) narcisme (5) natuur (1) negatieve (10) neti neti (3) neuroticisme (1) niet doen (18) NLP (1) non-dualiteit (28) observator (1) occupybeweging (2) omdenken (3) omgangsregels (3) onderwijs (2) onderzoek (12) ongelukkig zijn (3) onmacht (3) ontrouw (1) ontwikkeling (9) onverwerkt kindertrauma (2) onzichtbaar (1) oordeel (18) opvoeding (10) orgasme (3) Osho (8) ouderen (5) overbelasting (1) overgewicht (1) overheid (3) overvloed (2) paradox (18) Pareto principe (1) partnerkeuze (5) passie (3) pedagogie (2) penisnijd (1) perfectie (2) personeelsbeleid (3) persoonlijkheid (4) persoonlijkheidsstoornis (4) pesten (4) Peter principle (2) pijnlichaam (10) politiek (13) positieve (10) processie (2) projectie (9) psychiatrie (7) psychofarmaca (2) psychose (2) psychotherapie (3) puberen (3) reductionisme (1) reïncarnatie (2) relatie (22) relatievaardigheid (6) remancipatie (1) respect (23) riagg (1) rijkdom (2) rol (4) romantiek (3) ruzie (5) samensmelten (9) schaamte (2) scheiden (4) schelden (1) schizofrenie (2) schouwen (4) schrijfdrang (2) schuld (4) sedatie (1) seks (23) seksuele voorlichting (1) selectie (4) sociale druk (2) solidariteit (1) somberheid (1) soulmate (1) spiegelogie (9) spijt (3) spiritualiteit (42) sport (1) spreekwoorden (1) sprong (3) statistiek (1) status (2) sterven (6) stigma (1) stilte (4) Stockholm-syndroom (1) straling (1) strategie (2) stress (6) synchroniciteit (6) Taoïsme (12) tederheid (1) Tegenwoordigheid (5) The Secret (4) The Work (1) therapeutische gemeenschap (1) therapie (3) tijdgeest (2) toeval (4) Tolle (26) transcenderen (5) transformatie (5) transparantie (3) trend (3) tunnelvisie (2) twijfel (5) UFO (1) verandering (2) verantwoordelijkheid (9) verbinding (24) vergeten (2) verlangen (7) verlatingsangst (1) verleiding (2) verlichting (13) verliefdheid (6) verlies (2) vermaatschappelijking (1) vermijding (1) vermoeidheid (2) verslaving (11) vertrouwen (14) verveling (2) verwerking (1) vicieuze cirkel (1) voeding (4) voelen (5) volgzaamheid (2) vooroordelen (1) vragenlijst (5) vrije wil (5) vrijen (3) vrijheid (64) vrouwelijkheid (4) waarheid (24) waarneming (7) ware (11) wezen (3) wijsheden (8) wilskracht (3) woede (3) wraak (2) wu wei (11) yin en yang (3) zelfbeheersing (3) zelfbevestiging (4) zelfbewustzijn (5) zelfdoding (5) zelfkennis (15) zelfkritiek (4) zelfoverschatting (4) zelfrealisatie (7) zelfvertrouwen (5) zelfverwerkelijking (1) zelfwaardering (4) Zen (3) ziel (13) ziel. ware (1) Zijn (14) zorgvuldigheid (5)

Zoeken in dit blog

Bronnen, links en reacties

We schrijven over en verwijzen naar psychologische en spirituele onderwerpen in de actualiteit.
We linken zoveel mogelijk naar de bron van een bericht, maar we verwijderen de link wanneer deze is verbroken.
Feedback en melding van onvolkomenheden zijn welkom en mogelijk via e-mail.

Disclaimer

Veel bijdragen op dit blog gaan over ongrijpbare begrippen als waarheid, vrijheid of liefde. Door onwaarheden te ontdekken die ons gevangen houden, kan waarheid meer zichtbaar worden en kunnen we ons bevrijden van de angst dat we afgescheiden zijn.
Vrij naar Wittgenstein: "van dat, waarover niet kan worden gesproken, zwijgen wij". Al het overige is bespreekbaar.